Kariérní systém a metodici výuky - GetThePoint vyhledává pedagogické lídry a lídryně, kteří mají potenciál pozitivně měnit české školství.
Praha, 3. prosince - Organizace GetThePoint, která stojí za prestižní odbornou cenou Global Teacher Prize Czech Republic a programem pro sdílení dobré praxe mezi učiteli v regionech Učiteling, představuje svou vizi systémových změn v českém vzdělávání. Jejím cílem je posílit učitele a učitelky jako klíčový faktor úspěchu dětí a pomoci prosadit konkrétní reformy, které zlepší kvalitu výuky v českých školách.
Výzkumy dlouhodobě potvrzují, že učitelská efektivita je nejsilnějším faktorem ovlivňujícím vzdělávací výsledky žáků. Přesto český vzdělávací systém čelí zásadním problémům: chybí jasně definovaný standard kvality učitelské profese, až 35 % začínajících pedagogů odchází ze školství během prvních let a učitelům chybí prostor pro kariérní růst a profesní rozvoj.
„Za devět let jsme prostřednictvím Global Teacher Prize Czech Republic našli více než 80 učitelek a učitelů, kteří se dnes stávají pedagogickými lídry, vzdělávají ostatní vyučující a studenty učitelství, přijímají nové role ve vzdělávacím systému a ovlivňují systémové změny,” říká Hana Matoušů z GetThePoint.
GetThePoint se chce v příštích letech zaměřit na tři klíčové priority:
- Zavedení pozice metodika výuky – pedagogičtí lídři a lídryně, kteří budou šířit kvalitní praxi mezi kolegy ve školách a regionech.
- Kariérní systém učitelské profese – struktura, která umožní učitelům profesní růst a ocení pedagogické lídry schopné inspirovat ostatní.
- Zvýšení prestiže učitelství – více než třetina vysokoškolských studentů by zvažovala studium na pedagogické fakultě, pokud by profese byla vnímána jako prestižnější. Učitelská kariéra je přitom prioritou jen pro 52 % vystudovaných pedagogů.
Organizace GetThePoint systematicky buduje komunitu pedagogických lídrů a lídryň. Aktuálně také běží kampaň #1000vyučujících, kde vybírá podporu na zviditelnění práce učitelek a učitelů.
V září 2025 se tři finalisté Global Teacher Prize CZ stali členy Národní kurikulární rady, včetně místopředsedkyně Štěpánky Baierlové, vítězky z roku 2021. Dlouhodobě mění vnímání učitelské profese veřejností a v současné době spolupracuje s Českou školní inspekcí, Národním pedagogickým institutem ČR i ministerstvem školství na zkvalitňování přípravy budoucích učitelů a metodické podpoře reformy kurikula na základních školách.
„Jednou z klíčových priorit budoucí vlády bude podle programového prohlášení vznik kariérního řádu pro učitele i ředitele škol. My máme za sebou deset let vyhledávání kvalitních vyučujících napříč školami v Česku, máme vytvořený tříkolový sofistikovaný hodnotící systém, na kterém se celkově podílí na 90 hodnotitelů a patnáctičlenná odborná porota. Daří se nám díky tomu nalézat učitelské osobnosti, které jsou schopné vést ostatní, posouvat školy, ve kterých působí, a pomáhat i dalším kolegům a kolegyním v pedagogickém rozvoji. Stávají se přirozenými partnery i pro další instituce ve školství, z čehož máme velkou radost a věříme, že mohou pomoci proměnit kvalitu vzdělávání napříč školským systémem,” dodává Hana Matoušů, ředitelka organizace GetThePoint.