Jaká témata přinese nový školní rok a co podstatného se bude ve školství řešit z pohledu učitelů a učitelek?

Publikováno: 27. 8. 2025

Už příští týden začíná nový školní rok. Na jeho začátku čekají Česko volby do Poslanecké sněmovny, ale některá témata ve vzdělávání budou aktuální bez ohledu na to, kdo bude stát v čele ministerstva školství. Přinášíme několik témat, která budou rezonovat veřejnou debatou a ke kterým mají co říct finalisté a finalistky ceny Global Teacher Prize Czech Republic.

Revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Vítězka GTP CZ 2020 Štěpánka Baierlová je nově místopředsedkyní Národní kurikulární rady. Cílem nezávislého odborného poradního orgánu ministra školství je podpora strategického rozvoje kurikulární politiky a zvyšování kvality vzdělávacího systému v České republice.

Ministerstvo školství zkraje tohoto roku schválilo nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dokument je pro výuku v 1. a 6. třídách závazný až od 1. září 2027, ale školy mohou podle nového kurikula učit již od 1. září tohoto školního roku. Právě Národní kurikulární rada bude vyhodnocovat poznatky z pilotního ověřování RVP ZV ve školách.

Štěpánka Baierlová, 2. místo v GTP CZ 2020: „Pokud mohu mluvit za učitele, revizi kurikula opravdu potřebujeme – svět se mění a školy na tyto změny musí reagovat. Ministerstvo sice schválilo nový dokument, v této podobě ale není pro praxi dobře použitelný. Je nutné, aby byl konzistentní a srozumitelný nejen pro učitele, ale i pro širší veřejnost. Každá učitelka a každý učitel by měli jasně vědět, co se má v jejich třídě změnit a jaký dopad to bude mít na žáky.
To znamená dotáhnout nové kurikulum tak, aby bylo přehledné a srozumitelné, připravit modelové školní vzdělávací programy jako inspiraci pro většinu škol a zajistit učební opory, které učitelům usnadní implementaci. Klíčové je nejen financování celého procesu, ale také schopnost reflexe – ta umožní učit se z chyb a podobné neopakovat, což zatím MŠMT a NPI citelně postrádají.”

Změna hodnocení ve školách

Nově schválená novela školského zákona počítá se zrušením známkování v 1. a 2. třídách už za dva roky. Žačky a žáci budou hodnocení slovně a větší důraz by měl být kladen na formativní přístup v hodnocení i učení. Ministerstvo školství počítá také s podporou kriteriálního hodnocení, při kterém je žactvu sice poskytováno slovní hodnocení, ale vyučující k tomu využívají škálu předem daných kritérií, jejichž cílem je posoudit nejen úroveň zvládnutí očekávaných výstupů RVP ZV (ŠVP), ale především upozornit na silné stránky dítěte a možnosti jeho dalšího rozvoje.

Anna Babanová, 2. místo v GTP CZ 2025: *„Zrušení známkování v prvních a druhých třídách je podle mě dobrým krokem směrem k většímu partnerství s dětmi a jejich rodinami. Formativní hodnocení je totiž srozumitelnější, přesnější a konkrétnější než známka. Říká toho zkrátka mnohem víc a díky tomu může mít velmi pozitivní vliv na školní úspěšnost dětí.
Nepřítomnost známek v první a druhé třídě je příležitost, aby vyučující spolu s dětmi mohli vytvořit jakýsi hájený prostor pro vybudování kladného vztahu k učení, jehož přirozenou součástí je dělat chyby. Když chybu dobře popíšeme, a zároveň netrestáme špatnou známkou, můžeme dítě posouvat dopředu a ono se přitom může cítit bezpečně, beze strachu a stresu ze školy. To vnímám jako významný aspekt novely školského zákona.”

Duševní zdraví dětí a mladých lidí

Duševní zdraví dětí a mladých lidí se dlouhodobě zhoršuje. Ukazují to i data. Národní monitoring duševního zdraví z roku 2023 uvádí, že 40 procent žáků devátých tříd má příznaky střední až těžké deprese a 30 procent dospívajících bojuje s úzkostí. Víc než 50 procent deváťáků navíc projevuje známky zhoršeného wellbeingu. Česko přitom trápí nedostatek dětských psychologů.

Vláda v červnu schválila program Bezpečné dětství, který se zaměřuje na prevenci násilí a psychických traumat u dětí a mladistvých. Na tento program navazuje i v červenci schválená velká novela školského zákona, která zavádí do škol sociálního pedagoga a financování podpůrných pozic, jako je školní psycholog nebo speciální pedagog.

Roman Göttlicher, 1. místo v GTP CZ 2023: „V péči o duševní zdraví ve školách nejde jen o ústup příznaků, ale o rozvoj psychické odolnosti a pružnosti: schopnosti žít smysluplně a jednat podle vlastních hodnot i ve chvílích, kdy je nám těžko. Přijetí nepříjemných emocí a myšlenek otevírá prostor pro malé, odvážné kroky, které děti i učitelé dělají každý den. Škola může být bezpečnou laboratoří takové praxe: laskavá komunikace, podpora vztahů, všímavost. A platí, že o děti se postaráme jen tak dobře, jak dokážeme systematicky pečovat o jejich učitele.”

Fakturační údaje:
  • GetThePoint z. ú.
  • Kloboukova 2227/30, Praha 4, 148 00
  • IČ: 22202463
  • bankovní spojení: 2503033276/2010
Nejedná se o účet veřejné sbírky. Chcete-li nás podpořit jinak než prostřednictvím platební brány, kontaktujte Hanu Matoušů.
Kontakt:
@GetThePoint 2025